Fremtind
Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB

Bruk og kast er ut

Det beste er å unngå skader, men når uhellet først er ute må vi reparere mer. Men, hvor mye utslipp sparer du egentlig på å reparere fremfor å kjøpe nytt?

De aller fleste av oss har vært der: Et «pling» fra mobilen, hånden strekker seg ned i jakkelomma – og før du vet ordet av det, ligger telefonen på asfalten i tusen knas.

I 2023 fikk vi inn om lag 30.000 skadesaker på mobiler. Antall mobilskader er generelt høye, men nå kan det se ut som at folk passer bedre på. Det siste året har vi sett en nedgang i antall mobilskader i året. Det er gledelig, sier Kristine Falkgård, direktør for bærekraft i Fremtind Forsikring.

Før var det mer vanlig at forsikringsselskapene erstattet den ødelagte telefonen din med en ny, men det vil vi gjøre noe med. Når du reparerer, blir behovet for nye materialer mindre og det oppstår mindre avfall.

75 prosent av oss er positive til å reparere mobilskader, ifølge en spørreundersøkelse Respons analyse har gjennomført for forsikringsselskapet. Mens hele 84 prosent ønsker å reparere når de blir informert om hvor mye CO2-utslipp som spares ved å reparere mobiltelefoner fremfor å erstatte med ny.

Kjenner du deg igjen i dette? Da er du ikke alene. Men reparerer du – eller kjøper du nytt? Valget du tar, kan ha stor innvirkning på miljøet.

« – Vi estimerer at 110 kilo CO2 går med ved kjøp av ny mobil. Dersom du reparerer en telefon, sparer du i gjennomsnitt 88 av de 110 kiloene CO2. – Og i 2023 klarte vi å reparere 85 prosent av alle mobilskadene. Det ble nesten 23.000 mobiler, godt over målet vårt om å reparere 80 prosent, hvert år. Det betyr at vi reduserte klimaavtrykket med rundt 2000 tonn CO2. Det tilsvarer utslipp fra nesten 23.000 flyturer fra Oslo til Bergen. »

Kristine Falkgård,
direktør for bærekraft, Fremtind

Forebygging kanskje viktigst

– Vi skal bidra til å få ned forbruket og jobber for en mer sirkulær forsikring når skaden først har skjedd. Men det mest effektive miljøtiltaket vårt er å hjelpe folk til å unngå skader. Hver skade er sløsing med ressurser. 

Forsikringsbransjen registrerte nær 2,5 millioner skader i 2022. 

– Det viser at vi er nødt til å jobbe mer forebyggende mot kundene våre så vi unngår flere skader. Det er vårt viktigste bidrag og steg én for å skape en mer sirkulær økonomi, sier Falkgård. 

Og hva med bilen?

Det er ikke bare med mobiler det er nødvendig å få opp andelen reparasjoner. 

–  Vi har en litt annen reparasjonskultur når det kommer til biler enn vi har på hjemmeelektronikk. Mens det for hjemmeelektronikk er viktig å reparere i seg selv, ønsker vi å reparere med større innslag av brukte eller likeverdige deler når det meldes om skadede biler. Dette er en viktig del av sirkulærøkonomien som vi ønsker å utvikle.   

Det er spesielt to ting Falkgård trekker frem: 

–  Vi må få opp andelen brukte deler som benyttes av verkstedene. Nå ser vi at målrettet arbeid fra et dedikert og dyktig team i takst og motor gir solide resultater. I 2020 var vi på 2,2 prosent brukte deler i bilreparasjoner. I 2023 registrerer vi at snittet har godt over doblet seg til 5,4 prosent og den positive utviklingen forsetter. Siste tall viser at vi i 2024 er godt over 6 prosent på månedsbasis. Målet vårt er å komme opp på ti prosent gjenbruk av bildeler, og med denne utviklingen ser vi at arbeidet som legges ned nytter.  

Det er ikke bare-bare å få opp andelen brukte bildeler i reparasjoner. Avdelingen som sikrer denne fremgangen jobber målrettet mot leverandørene våre for å nå disse målene.

– Det er i dag for få insentiver til å bruke brukte deler. Det er et stort system som må fungere, i en kompleks verdikjede, med mange aktører. Det er viktig at forventningene fra verksted og kunde inkluderer at reparasjoner også kan foregå med helt likeverdige, brukte deler.  

I dag har vi fokus på å demontere nyere deler, som gir høyere kvalitet og bedre pris. Disse faktorene bidrar til at vi får flere deler, bedre deler og større lønnsomhet i reparasjonene med brukte deler. Det er et godt samarbeid og pågangsmot fra Fremtinds ansatte som er mye av skylden i en slik positiv utvikling.  

Kristine legger til at Fremtind er bevisst på hvordan forsikringsselskapet selv må bidra til bedre tilgang til brukte deler. 

– Vår viktigste oppgave er skadeforebygging, men skader vil alltid oppstå. Ved å reparere mer, blir behovet for nye materialer mindre sier Kristine Falkgård, direktør for bærekraft i Fremtind.

Det første vi gjør når vi får inn skadede biler, er å prøve å reparere delen. Vi har estimert at reparasjon sammenlignet med skifte av ny del, ga en besparelse på om lag 7.500 tonn CO2 i 2023.  

De gangene vi ikke kan reparere den skadede delen, men erstatter den med en brukt del, ser vi at det bidro til at vi sparte hele 16.000 tonn CO2 i 2023, og det er her den største gevinsten kommer.

Færre biler blir kondemnert

Og det er nettopp kondemnering som er den andre tingen Falkgård trekker frem, mer spesifikt den såkalte 60-prosentregelen: altså hvor stor andel av bilens verdi reparasjonen må koste før bilen kondemneres. 

– Her har det blitt et skifte i næringen, og forsikringsselskapene har i felleskap gått inn for å øke 60-prosentgrensen til 80 prosent av bilens verdi.

« – Vi fortsetter å jobbe målrettet for å øke andelen reparasjoner av bliglass. I første omgang må vi opprettholde takten vår, fordi vi ser at det totale antallet skader på glass øker. Da er det gledelig å se at vi klarer å opprettholde andelen som repareres. Av 32.000 skiftede ruter reparerte vi 16.900 av dem i 2023. I 2020 hadde vi totalt 27.769 skader og reparerte 8.641 av disse. Glass er den hyppigste bilskaden, og når vi regner på spart CO2 ved reparasjon, endte vi i 2023 på 782 tonn CO2, sammenlignet med 399 tonn CO2 i 2020. Dette viser at ved å øke bevisstgjøring og krav til leverandøren og Fremtinds innkjøpsmakt, er vi med å bidra til endring. Det er en ekstra bonus å registrere at kundene er fornøyde også. »

Kristine Falkgård,
direktør for bærekraft, Fremtind

Falkgård er tydelig på at, i tillegg til å ha fokus på reparasjon fremfor bytte av bilglass, jobber Fremtind aktivt mot kundene for å bidra med skadeforebyggende kunnskap om hvordan de kan unngå skader og minimere den når den først oppstår.

Ved økt bevisstgjøring og krav til leverandøren og Fremtinds innkjøpsmakt, har vi fått opp reparasjonsandelen betydelig. Dette er en type skade som er helautomatisert og vi registrerer veldig fornøyde kunder også, sier Falkgård.

Har du fått med deg disse?

Hva er sirkulær forsikring?

Vi er kanskje et litt annerledes forsikringsselskap. Vi er opptatt av samfunn og fellesskap der vi ser kundene våre som en del av noe større. Vi ser også muligheten vi har til å gjøre en forskjell ved å ta et oppgjør med «bruk og kast»-kulturen vi alle har vært preget av.
Les mer i artikkelen

Bærekraft og åtte strakstiltak for klimatilpasning

Vår ambisjon er å være anerkjent som det ledende forsikringsselskapet innen bærekraft, og vårt viktigste bidrag er skadeforebygging. Unngår vi skader, unngår vi klimaavtrykk. Sammen med KBN og Skift – næringslivets klimaledere, har vi tatt initiativ til å utarbeide åtte strakstiltak for klimatilpasning i næringslivet.
Les mer om bærekraft og samfunnsoppdraget vårt