Fremtind

Koronavirus

Koronavirus

 !  På grunn av svært stor pågang på telefon, oppfordrer vi alle til å lese følgende informasjon før du kontakter oss angående koronaviruset

Oppdatert 27.03.2020 kl. 16:00

Denne informasjonen gjelder hva som dekkes av reiseforsikring for privatpersoner. Se informasjon om hva som dekkes av ulike personal- og bedriftsforsikringer her.

 

Hva dekker reiseforsikringen?

På grunn av koronaviruset dekker vi nå avbestilling av reiser til alle land, uansett når du skulle reist, og uansett hva grunnen er til at du avbestiller. For reiser i Norge får du også dekket avbestilling, men bare så lenge du skulle reist før 15. april.

MERK! For å få erstatning må du avbestille reisen mellom 12. mars og 14. april 2020. Reisen må i tillegg være bestilt før 12. mars 2020. Du har dessuten ett år på deg (fra datoen du avbestilte) til å melde saken din til oss.

 

Har du meldt en reisesak, og venter på oppgjør fra oss?

Det er veldig mange som trenger hjelp fra oss akkurat nå. Det vil derfor ta inntil 60 dager før du har pengene på kontoen din. Vi ber om at du ikke purrer på dette, verken på telefon eller e-post. Da får vi bedre tid til å løse flere saker - og du får pengene raskere.

Er du i tvil om du skal avbestille reisen din?

Korona-situasjonen har ført til mye usikkerhet for oss alle. Det er derfor ikke lett å si hva som er lurt å gjøre hvis du for eksempel har bestilt en reise i sommer, eller et stykke fram i tid. Har du reiseforsikring, og bestilte reisen før 12. mars, kan du uansett vente en stund før du gjør noe mer.

Akkurat nå er fristen for å avbestille reiser 14. april, men vi følger hele tiden med på myndighetenes reiseråd. Disse rådene varer nå fram til 13. april. Hvis rådene forandrer seg, vil også vi forandre fristene våre, slik at du blir tatt best mulig vare på.

Dette gjør du hvis du vil avbestille reisen:

  1. Du tar selv kontakt med flyselskap, hotell eller andre reiseoperatører for å avbestille reisen. Du har bare krav på å få igjen deler av det du betalte for reisen når du selv avbestiller. Vær oppmerksom på at mange nå tilbyr cash points eller tilgodelapper istedenfor å gi deg pengene tilbake. Se under for mer informasjon om dette.

  2. Meld saken din til oss når du vet hvor mye du får igjen av flyselskap, hotell eller liknende. Vi dekker det du ikke får igjen. Du kan melde saken din på nett. Gå til nettstedet hvor du kjøpte reiseforsikringen din, og følg veiledningen.

Dette gjør du hvis reisen din blir kansellert eller innstilt:

  1. Du har krav på å få tilbake alle pengene du betalte for reisen. Du tar selv kontakt med flyselskap, hotell eller liknende for å ordne tilbakebetaling.

  2. Flyselskapet kan også velge å booke om turen din, men du skal selv få velge tidspunktet for den nye reisen.

  3. Har du ikke fått tilbake hele beløpet? Du kan melde saken din på nett - husk å legge med begrunnelsen fra flyselskap/reiseoperatør for hvorfor du ikke fikk igjen det du ba om. Gå til nettstedet hvor du kjøpte reiseforsikringen din, og følg veiledningen.

Bør du takke ja til vouchere/tilgodelapper/cash points fra flyselskapet?

  • Hvis du selv avbestiller reisen, men takker nei til tilbudet fra flyselskapet, vil ikke reiseforsikringen din erstatte reisen. Det kan derfor være lurt å vente med å avbestille, og se om avgangen din blir innstilt. Da kan du nemlig kreve pengene dine tilbake fra flyselskapet.

  • Hvis du allerede har fått cash points eller liknende, kan du bruke disse på en ny reise seinere. Hvis du ikke får brukt poengene før de går ut på dato, vil reiseforsikringen dekke tapet ditt.

Er du i utlandet, eller skal du til utlandet?

I samarbeid med Utenriksdepartementet (UD) oppfordrer vi alle nordmenn som er på reise i utlandet til å registrere reisen sin på reiseregistrering.no. Det gjør at du enkelt kan motta nyttig informasjon fra UD. Det er samtidig lurt å holde seg oppdatert på UDs reiseinformasjon, enten du allerede er på reise i utlandet, eller du vurderer å reise.

Spørsmål om avbestilling? Ring oss etter 14. april.

Vi trenger akkurat nå å hjelpe kundene våre som har det vanskeligst. Hvis du har spørsmål om avbestilling, kan vi derfor ikke svare deg telefon før etter 14. april. Skal du melde sak til oss? Det kan du gjøre på nett, der du kjøpte forsikringen din. Hvilke reiser du kan avbestille nå finner du mer informasjon om øverst på denne siden.

  • Du må avbestille reisen din hos flyselskap eller turoperatør innen 14.4, men du kan melde saken til oss innen 1 år fra dagen du avbestilte reisen.

  • Bestilt hytte i påsken? 

    Vi dekker avbestilling, så lenge du bestilte hytta før 12. mars, og avbestiller den mellom 12. mars og 14. april. Husk å kontakte den du leide hytta av først. Reiseforsikringen din dekker nemlig det du ikke får tilbakebetalt fra utleier.
  • Dra hjem før du hadde tenkt? 

    Hvis du er på reise og vil å dra hjem før planlagt, dekker vi ekstrautgiftene dine når du booker om reisen. Du må selv ta kontakt med flyselskap/turoperatør for å endre reisen. NB! Du må velge de billigste billettene når du skal reise hjem. Det vil si at du velger de første tilgjengelige billettene på økonomiklasse, og at du reiser med samme flyselskap som den opprinnelige reisen din. Får du ikke billett hos dette flyselskapet? Da dekker vi ekstrautgiftene med å reise med et annet selskap.
  • Hvor laster jeg opp vedlegg til saken min? 

    På grunn av den store pågangen har vi ikke fått opprettet sak til alle kundene våre. Dette gjør vi i løpet av de neste dagene, da får du også en e-post om hvor du kan sende vedlegg og dokumentasjon. 
  • Betalt med kredittkort? 

    Reiseforsikringen mange har gjennom kredittkortet sitt er mer eller mindre helt lik den vanlige reiseforsikringen vår. 
  • Ikke kjøpt hjem-billett på forhånd? 

    Hvis du vil hjem til Norge, men ikke hadde bestilt hjemreise før du dro til utlandet, vil hjem-billetten ikke dekkes av reiseforsikringen din. Den dekker kun ombooking av billetter du hadde bestilt fra før av.

 

Vil du bruke reiseforsikringen din?

Har du krav på erstatning fra reiseforsikringen din, kan du melde saken din her

 

Jeg er i utlandet

Dersom flyet ditt er kansellert, må du først ta kontakt med flyselskapet eller reiseselskapet ditt for å finne en løsning for å komme deg hjem. De gjør alt de kan for å hjelpe folk med alternativ hjemreise. Det er imidlertid ikke sikkert at de klarer å finne en løsning med det aller første. Vi vet at norske myndigheter er i kontakt med SAS og Norwegian for å se på muligheten for å holde enkelte flyvninger i gang. Du kan også forsøke å kontakte den norske ambassaden eller konsulatet i det landet du befinner deg i. Vi som forsikringsselskap dekker merkostnadene du har ved ombooking av fly, men får dessverre ikke hjulpet deg utover dette.

Se for øvrig UD sine nettsider med informasjon om reiser og koronavirus: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/korona_info/id2691821/

Se for øvrig UD sine nettsider med informasjon om reiser og koronavirus: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/korona_info/id2691821/

Vi vet at myndighetene har tett kontakt med danske myndigheter og har fått bekreftet at det gjøres unntak fra innreiseforbudet for nordmenn som trenger å reise gjennom Danmark for å komme hjem til Norge. Reise med bil fra Danmark til Norge må gå via Sverige. Det er viktig at alle følger med på hva danske myndigheter til enhver tid sier om dette.

For mer informasjon https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/indrejserestriktionerid2691821/

 

Se for øvrig UD sine nettsider med informasjon om reiser og koronavirus: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/korona_info/id2691821/

 

Utfordringen med leiebil på tvers av landegrenser, er å få levert bilen tilbake. Om du leier bil f.eks. i Spania, og leverer den et sted i Norge, vil kostnadene for transport av bilen tilbake til Spania bli veldig stor. Slike kostnader dekkes kun dersom dette er det eneste alternativet. Du må søke det rimeligste alternativet for å komme deg hjem.

Nei, det dekker vi ikke. De har ikke fått påvist korona, men av sikkerhetsmessige grunner skal de rett i karantene. Det går fortsatt offentlig transportmidler – men de er oppfordret til å ta med færre passasjerer. Våre kunder må forholde seg til offentlig transport.

Alle bør følge oppfordringen som myndighetene har kommet med. Hvis du ikke vil følge disse rådene, kan vi heller ikke garantere at du får hjelp senere. Det har allerede blitt langt færre flyvninger inn og ut av mange land, og luftrom og landegrenser stenges. Det kan også bli problemer med infrastruktur og helsevesen. Det vil derfor heller ikke være mulig å utvide reiseforsikringen utover det maksimale antallet dager som står i forsikringsavtalen din.

Jeg har bestilt ferie frem i tid

Blir du akutt syk, så er dette dekket gjennom reiseforsikringen på vanlig måte. Om korona-situasjonen vedvarer, og UD utsteder reiseråd som fraråder reise til landet du har planlagt å reise til, vil dette også være dekket. Dersom du velger du å ikke motta «tilgodelapp», kan du kreve full refusjon fra flyselskapet. Forsikringen vi da dekke det økonomiske tapet du eventuelt har om du ikke får full refusjon fra flyselskapet. «Full refusjon» og hva det innebærer kan variere fra flyselskap til flyselskap.

Ja, hvis du er engstelig for Korona-viruset.

Hvis du har betalt reisen med kredittkort, kan du kreve pengene tilbake fra kredittkort-selskapet, eller fra de som har sendt deg kredittkortet. Dette gjelder ikke ved kanselleringer. Du kan heller ikke bruke reiseforsikringen.

Hvis du ikke får dratt på en pakkereise fordi de som står bak reisen går konkurs, skal du kontakte Reisegarantifondet. De vil betale tilbake det du har betalt for reisen, så lenge de som står bak reisen er medlem av dette fondet. Reisegarantifondet dekker ikke vanlige flybilletter eller hotellopphold – kun pakkereiser/charterturer.

På ferien og/eller i karantene

Ja, vi erstatter utgifter du får når du plutselig blir syk. Dekking av hjemreisen vurderes fra sak til sak.

Da må du forholde deg til rådene fra lokale myndigheter. Snakk for eksempel med betjeningen på hotellet. Hvis du får ekstrautgifter i forbindelse med karantenen, kan du ta kontakt med oss, så ser vi på saken din.

Da dekker forsikringen nødvendige ekstrautgifter til opphold, og til transport hjem.

Nei, vi dekker ikke manglende lønn eller andre inntekter.

Nei, dette dekkes ikke av reiseforsikringen.

Hvis du reiser med turoperatør, må du kontakte operatøren. Hvis du har bestilt overnattingen selv, må du kontakte hotellet direkte.

Reiseforsikringen dekker ekstrakostnader du måtte få ved en ombooking, slik at du kommer deg fram dit du skal. Vi dekker også eventuell overnatting på hotell i landet hvor du skulle ha mellomlandet. Dette gjelder reiser som skjer før 31.03.2020.

Da ringer du alarmsentralen vår på +47 22 96 50 45. Sjekk også om hotellet ditt, eller stedet hvor du bor, har lokale råd som du skal ta hensyn til.

Nei, du må høre med de som står bak arrangementet om å få igjen pengene dine.

Da må du bli på stedet du er til karantene-tiden er over. Vi dekker ekstrakostnader til opphold og hjemreise til karantenen din er over.

Se svaret over om reise i utlandet. Du kan eventuelt få dekket leiebil slik at du kommer deg hjem.

Jeg får ikke reist på tur (gjelder også helsepersonell)

Her gjelder det samme som hvis arbeidsgiver setter noen i karantene: Vi dekker ikke utgifter du måtte få fordi skoler eller skoleelever settes i karantene.

Du kan melde dette til oss nå, og få dekket avbestillingen din. Norske myndigheter har sagt de skal dekke disse kostnadene gjennom en egen lovregulering seinere.


Derfor er det viktig at du sier fra hvor du jobber og at du er helsepersonell når du melder saken din. Vi ordner kontakten med norske myndigheter i etterkant, slik at dette ikke blir noe du trenger å tenke på.

Vi dekker avbestilling av reiser til alle land, uansett når du skulle reist og hva grunnen er for avbestillingen. For reiser i Norge får du også dekket avbestilling, så lenge du skulle reist før 15. april. For å få erstatning må du avbestille reisen mellom 12. mars og 14. april 2020. Reisen må i tillegg være bestilt før 12. mars. Ingen vet hvordan korona-situasjonen blir framover. Hvis reisen er langt fram i tid, må du ikke avbestille nå. Hvis du har reiseforsikring, og bestilte reisen før 12. mars, kan du fint vente og se om ting forandrer seg fram mot 14. april. Vi anbefaler at du holder deg oppdatert på rådene fra myndighetene og på fhi.no.


Ved avbestilling av jobbreise må bedriften først ta kontakt med flyselskap eller reisearrangør, for å se hva de betaler tilbake. Vi dekker det bedriften ikke får fra flyselskapet og andre reiseselskaper. Velger bedriften å avbestille flyreisen må man takke ja til den refusjonsformen flyselskapet tilbyr. Hvis flyselskapet innstiller reisen gis det normalt full refusjon.


Bedriften melder skade for avbestilling av jobbreise for sine ansatte, husk å ha forsikringsnummeret på reiseforsikringen tilgjengelig.

Andre spørsmål

Ja, vi dekker også avbestilling av utleiehytter, hotellrom og feriehus. Husk at du må ta kontakt med utleier først, for å få tilbake pengene dine. Hvis du ikke får tilbake hele beløpet, kan du søke oss om erstatning for resten.

Du kan få dekket den delen av depositumet ditt som du ikke får betalt tilbake fra utleier eller turoperatør.

Forsikringen din vil fortsatt være gyldig, men den vil ikke dekke tap, skade eller andre utgifter du måtte få som en konsekvens av for eksempel korona-smitte.

Nei, du må likevel vente med å melde saken til oss. Vi kan dessverre ikke se på saken din før vi vet hvor mye du eventuelt får igjen fra flyselskapet eller reiseoperatøren.

Nei, ettersom kollektivtrafikken fortsatt går, og kan benyttes, dekkes ikke dette av forsikringen din.

Både Vy og Ruter refunderer imidlertid periodekort som du ikke bruker, så henvend deg direkte til dem for å få tilbake pengene dine.

Har du betalt reisen med kredittkort, har du en ekstra forsikring. Vi anbefaler uansett alltid å ha en helårs reiseforsikring.

UD ga 08.01.2020 et generelt reiseråd som fraråder reiser til Iran. Det betyr at vi kun vil dekke avbestilling for reiser betalt og bestilt før 08.01.2020.

Nei, du må kontakte skolen for å få betalt tilbake skolepenger og liknende.

Forsikringen dekker ikke utgifter til fortsatt opphold og ny hjemreise i disse tilfellene.

Nei, det er helt like vilkår og betingelser i din avtale som i en vanlig avtale.

Hvis flyplassen blir stengt, må du ta kontakt med flyselskapet ditt, slik at de kan betale tilbake utgiftene dine. Ellers dekker vi avbestilling til alle land der myndighetene nekter norske borgere innreise, eller hvor de suspenderer visumet ditt.