Forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB

Forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB

Fremtind
Fremtind logo

Koronavirus

 !  På grunn av svært stor pågang på telefon, oppfordrer vi alle til å lese følgende informasjon før du kontakter oss angående koronaviruset

Oppdatert 09.10.2020 kl. 13:00

Dette er forskjellen på UDs reiseråd, og «gule» og «røde» land

Utenriksdepartementets (UD) globale reiseråd gjelder for alle land utenfor Norge, og gjelder til 15 januar 2021. Det betyr at UD ikke vil at du skal dra på reiser som ikke er strengt nødvendige.

UD har gjort noen unntak for disse reiserådene i EØS/Schengen-området. Disse unntakene er delt inn i såkalte «gule» og «røde» land, der Folkehelseinstituttet (FHI) bestemmer hvilke land som har hvilken farge.

Hovedregelen når du allerede har kjøpt en reise og skal bruke reiseforsikringen:

  • Gule land eller områder: Du får ikke dekket avbestilling

  • Røde land eller områder: Du får dekket avbestilling, men det finnes noen unntak.

Se mer om gule og røde land under.

Myndighetene oppdaterer listen over land de fraråder reiser til minst hver 14. dag. Hvis du har tenkt å bestille en reise er det lurt å følge med her. Her finner du landlisten og reiseråd fra UD, og her er oversikten fra FHI med kart.


Bedrift? Se spørsmål og svar her

 

Hvilke avbestillinger dekker dere til «gule» og «røde» land og områder (EØS/Schengen-området)?
Hvis du vurderer å avbestille en reise til «gule» eller «røde» land eller områder, finner du den viktigste informasjonen her:

  • VIKTIG: Hvis du skal melde sak til oss, må du vente med å avbestille reisen til det er 14 dager eller mindre igjen før avreiseFOR EKSEMPEL:

    • Hvis du har en reise den 20. november, men avbestiller den 6. november eller seinere: Du får dekket avbestilling på reiseforsikringen.

    • Hvis du derimot har en reise den 20. november, og avbestiller den 5. november eller tidligere: Du får ikke dekket avbestilling på reiseforsikringen.

  • Avbestillingsfristen vår kan bli flyttet etter hvert som reiserådene fra myndighetene forandrer seg.

  • Landet eller området må være rødt når du avbestiller reisen, og reisen må enten være kjøpt før 12. mars, eller mens landet var grønt/gult. Bestilte du reisen mens landet var rødt, dekker vi ikke avbestilling.

  • Har du en reise etter denne datoen? Den bør du i så fall vente med å avbestille, siden det betyr at du ikke får erstattet noe på reiseforsikringen din.

  • Vi anbefaler at du venter så lenge som mulig med å avbestille reisen.

  • Du avbestiller som vanlig reisen din først hos flyselskapet, hotellet, turoperatøren eller liknende. Se punktet «Dette må du gjøre før du melder sak til Fremtind» for å se hva du må gjøre hvis du vil melde sak til oss.

  • Vi dekker ikke ekstrautgiftene dine hvis du blir satt i karantene i landet du reiser til.

  • Hva skjer hvis landet eller området er gult når jeg avbestiller, men reisen skjer fram i tid? Forsikringen dekker ikke avbestillinger du gjør mens landet eller området er gult. Hvis landet eller området blir rødt etter at du har avbestilt har ikke dette noe å si for avbestillingen, fordi vi bare tar hensyn til datoen da reisen ble avbestilt.

  • Jeg skal til et gult land eller område, men må mellomlande i et rødt land eller område. Hva gjør jeg? Vi dekker ikke avbestillinger når reisen går gjennom et rødt land eller område. Du må selv eventuelt ombooke reisen slik at den overholder karantebestemmelsene ved inn- og utreise.

  • Jeg ønsker ikke å reise til et gult land eller område. Får jeg dekket avbestilling? Nei, vi dekker dessverre ikke avbestillinger til gule land eller områder.

Har du flere spørsmål rundt reiseforsikringen din og reiser til såkalt «gule» og «røde» land eller områder? Du finner mer info om dette her.

Hvilke avbestillinger dekker dere til land utenfor EØS/Schengen-området?

Hovedregelen er at vi fram til 22. januar dekker avbestilling til land eller områder der UD har gitt reiseråd. Reiserådene fra UD finner du her. Reiser innen EØS/Schengen-området har egne avbestillingsfrister, se lenger opp på siden.


Jeg har meldt en reisesak til dere. Når får jeg svar?

Det er veldig mange som trenger hjelp fra oss i Fremtind Forsikring akkurat nå. Det kan derfor ta svært lang tid før vi får sett på saken din, men det betyr ikke at vi har glemt deg. Vi ber derfor om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi tid til å behandle flere saker – også din.

 

Dette du gjøre før du melder sak til Fremtind
Har du avbestilt reisen din? Eller er den kansellert eller innstilt? Vi kan dessverre ikke behandle saken din før vi vet hva du får igjen fra flyselskapet, turoperatøren, hotellet eller liknende.

 

MERK! Reisen din være bestilt før 12. mars, eller mens området du skulle reist til var grønt eller gult, for at du skal kunne søke oss om erstatning.

Vi kan behandle saken din raskere hvis du følger det som står i denne listen:

  • Du skal alltid først avbestille reisen din hos flyselskap, turoperatør, hotell eller liknende.

  • Få skriftlig bekreftelse fra de som solgte deg reisen, som viser hvor mye penger du får tilbake.

  • Hvis du ikke får igjen penger, må du sende oss skriftlig bekreftelse fra flyselskap, hotell e.l. på dette også. Bekreftelsen får du fra de som solgte deg reisen.

  • Nå kan du melde saken din til oss.

  • Dette er dokumentasjonen vi trenger for å behandle saken din:

    • Billetter/kvitteringer for flyreisen, hotell og liknende.

    • Skriftlig bekreftelse som viser hva du får igjen fra flyselskap, hotell eller liknende

    • Betalte du reisen med kredittkort? Send oss kontoutskrift av betalingen, eller faktura som viser hva du betalte.

    • Gi oss beskjed hvis noen andre i hjemmet ditt har reiseforsikring andre steder, for eksempel hos arbeidsgiver eller gjennom fagforening.

 

Jeg har lyst til å reise til utlandet nå. Hva bør jeg gjøre?
Vi håper du tenker deg godt om før du bestiller reiser til utlandet. Smittesituasjonen endrer seg nå flere steder, og det kan bety at det blir vanskeligere for oss å hjelpe deg hvis noe skulle skje.

Du bør uansett sjekke dekningen din i reiseforsikringen. Mange av kundene våre vil nemlig ikke ha gyldig reiseforsikring ved reiser til røde land, eller land som er en del av UDs globale reiseråd.

 

Reiser til "røde" og "gule" land

Hovedregelen er at reiseforsikringen gjelder fullt ut så lenge området du reiser til var gult da du reiste. Dette gjelder også hvis det skjer noe knyttet til korona-situasjonen.

 

Jeg er i et land eller område som UD har endret fra gult til rødt. Hva gjør jeg, og hva har jeg krav på?
Hvis du er i et område eller land som går fra gult til rødt, gjelder reiseforsikringen din som vanlig – så lenge du bestilte reisen da stedet var grønt eller gult, eller før 12. mars.

Hvis du vil dra hjem før du hadde tenkt fordi området har blitt rødt, må du selv kontakte flyselskapet for å endre hjemreisen. Du må selv betale det det koster å forandre billetten. Vi dekker bare ekstrakostnader ved tidligere hjemreise når UD beordrer evakuering.

 

Jeg er i et rødt land eller område og har fått evakueringsråd fra lokale myndigheter, men ikke av UD. 
Vi dekker bare evakuering når beordringen kommer fra UD. Hvis lokale myndigheter ber deg evakuere, må du dekke ekstrakostnadene selv.

Når smittesituasjonen er så usikker som nå er dette en av risikoene du tar hvis du drar til et rødt land.

 

Jeg har reist til et rødt land eller område, men bestilte billetten da landet var grønt/gult. Hva dekker reiseforsikringen da?
Du må sjekke reiseforsikringen din for å se hva den sier om reiser til land der myndighetene har gitt reiseråd. En del av kundene våre har ulik dekning på dette punktet, fordi de har kjøpt forsikringene sine fra ulikt sted.

 

Jeg har reist til et rødt land eller område, og bestilte reisen da landet var rødt. Hva dekker reiseforsikringen da?
Se svaret over, under punktet «Jeg har reist til et rødt land eller område, men bestilte billetten da landet var grønt/gult. Hva dekker reiseforsikringen da?»


Dekker dere avbestillinger i Norge?
Innføres reiseråd fra Folkehelseinstituttet (FHI) til området du skal reise til i Norge dekkes avbestilling. Merk at reisen må være bestilt før reiseråd innføres og reise og opphold må være i tidsperioden FHI har gjeldende reiseråd.

 

Hva dekker reiseforsikringen i Norge? Reiseforsikringen dekker vanlige hendelser som for eksempel tyveri, akutt sykdom, ulykker, alvorlige hendelser som dødsfall i nærmeste familie, og brann/skade på bopel.

Reiser framover - svar på de viktigste spørsmålene

  • Du tar selv kontakt med flyselskap, hotell eller andre reiseoperatører for å avbestille reisen. Du har bare krav på å få igjen deler av det du betalte for reisen når du selv avbestiller. Vær oppmerksom på at mange nå tilbyr cash points eller tilgodelapper istedenfor å gi deg pengene tilbake. Se under for mer informasjon om dette.
  • Meld saken din til oss når du vet hvor mye du får igjen av flyselskap, hotell eller liknende. Du kan melde saken din på nett. Gå til nettstedet hvor du kjøpte reiseforsikringen din, og følg veiledningen.

 

  • Du har krav på å få tilbake alle pengene du betalte for reisen. Du tar selv kontakt med flyselskap, hotell eller liknende for å ordne tilbakebetaling.
  • Flyselskapet kan også velge å booke om turen din, men du skal selv få velge tidspunktet for den nye reisen.

  • Hvis du selv avbestiller reisen din, vil du sannsynligvis få tilbud om cash points, reisekreditt, bonuspoeng eller liknende fra flyselskapet. Disse kan brukes til å bestille ny reise seinere. Hvis du takker nei til disse, og heller vi ha penger, må du selv kreve pengene dine tilbake fra flyselskapet.
  • Takker du nei til bonuspoeng, cash points eller liknende, vil ikke reiseforsikringen gi deg pengene tilbake. Det kan likevel være vi betaler mellomlegget hvis du får for lite cash points/reisekreditt/bonuspoeng sammenliknet med hva du betalte for reisen.
  • Hvis du ikke får brukt poengene dine før de går ut på dato, og du fikk poengene før 1. juni, kan du få erstatning. Kunder som ventet med å avbestille reisen sin på grunn av tidligere informasjon fra oss i Fremtind, kan også få dekket utgåtte poeng. Meld i så fall saken til oss, så ser vi på hver enkelt sak.
  • Hvis du får slike poeng eller liknende etter 1. juni får du ikke dekket disse når de går ut dato.
  • Husk at du kun får dekket utgåtte cash points, bonuspoeng og liknende hvis du selv avbestilte reisen, og ikke hvis du har fått poengene i forbindelse med en kansellering/innstilling fra flyselskap eller andre.

Hvis du har betalt reisen med kredittkort, kan du kreve pengene tilbake fra kredittkort-selskapet, eller fra de som sendte deg kredittkortet. Reiseforsikringen dekker ikke konkurser eller kanselleringer, verken i krisetider eller når ting er som normalt.

Hvis du ikke får dratt på en pakkereise fordi de som står bak reisen går konkurs, skal du kontakte  Reisegarantifondet. De vil betale tilbake det du har betalt for reisen, så lenge de som står bak reisen er medlem av dette fondet. Reisegarantifondet dekker ikke vanlige flybilletter eller hotellopphold – kun pakkereiser/charterturer.

Regjeringen har forlenget turoperatørenes frist for å betale tilbake pengene til kundene sine fra 14 dager til tre måneder. Vi skjønner godt at dette er frustrerende for mange av kundene våre, men du får dessverre ikke dekket noe på reiseforsikringen mens du venter på å få tilbake pengene dine.

Hvis du etter tre måneder får tilbake mindre penger enn du har krav på, kan du melde saken din til oss. Da må vi så fall ha dokumentasjon fra deg på hvor mye penger du har fått tilbake, og hvor mye du har betalt for reisen.

Du har ett år på deg (fra datoen du avbestilte) til å melde saken din til oss.

Det betyr enkelt forklart at det først og fremst er flyselskapet, hotellet eller annen reisearrangør som skal hjelpe deg når du selv avbestiller. Men hvis de ikke hjelper deg, så kommer du til oss. I utgangspunktet dekker vi det du ikke får igjen fra reiseselskapet. Koster for eksempel flybilletten din 6000 kroner, og du får igjen 4000 kroner fra flyselskapet, så får du dekket resten av oss – altså 2000 kroner.

Hvis du er usikker på om du skal takke ja eller nei til gavekort, bonuspoeng, cash points og liknende når du avbestiller, kan du lese mer om hva vi anbefaler kundene våre over («Bør du takke ja til vouchere/tilgodelapper/cash points fra flyselskapet?»).

Hvis du har spørsmål om avbestilling, kan vi ikke svare deg på telefon akkurat nå. Det er fordi vi trenger å hjelpe kundene våre som har det vanskeligst. Skal du melde sak til oss? Det kan du gjøre på nett.

Vi kan dessverre ikke gi deg et klart «ja» eller «nei»-svar her, så dette må du bestemme selv. Når det nærmer seg avreise vil du uansett kunne bruke reglene for dekning av avbestilling, og de finner du øverst på denne siden. Det finnes også en stor sannsynlighet for at turoperatøren kansellerer reiser som skjer i høst/vinter, fordi UDs reiseråd gjelder fram til 15. januar 2021. Hvis turoperatøren selv kansellerer reisen, har du krav på å få alle pengene dine tilbake fra de du kjøpte reisen av.

Vi skjønner godt at du kan bli engstelig og stresset av en slik situasjon, og det er veldig bra at du tar testen.

Reiseforsikringen din er likevel som alle andre forsikringer, og det betyr at vi trenger dokumentasjon fra deg for å kunne behandle saken din. Hvis du avbestiller reisen din nå, fordi du ble akutt syk, må vi med andre ord ha en skriftlig bekreftelse på at du var korona-syk da du avbestilte.

Hvis korona-testen er positiv, sender du dokumentasjon til oss på dette når du melder saken din til oss. MERK! Reisen må fortsatt være bestilt før 12. mars, eller mens området du skulle reist til var gult (se øverst på denne siden for mer informasjon om røde og gule land).

Hvis korona-testen er negativ, får du dessverre ikke dekket noe på reiseforsikringen, fordi du ikke var syk da reisen ble avbestilt.

Jeg får ikke reist på tur (gjelder også helsepersonell)

Blir du akutt syk, så er dette dekket gjennom reiseforsikringen på vanlig måte. Om korona-situasjonen vedvarer, og UD utsteder reiseråd som fraråder reise til landet du har planlagt å reise til, vil dette også være dekket. Dersom du velger å ikke motta «tilgodelapp», kan du kreve full refusjon fra flyselskapet. Forsikringen vi da dekke det økonomiske tapet du eventuelt har om du ikke får full refusjon fra flyselskapet. «Full refusjon» og hva det innebærer kan variere fra flyselskap til flyselskap.

Myndighetene opphevet reiseforbudet for utenlandsreiser for helsepersonell den 7. mai 2020, og derfor gjelder nå de samme reglene og rådene for helsepersonell som for andre nordmenn.

Andre spørsmål

Hvis det får store konsekvenser for deg at du mister viktig pensum eller viktige forelesninger, så kan reisen din være en «strengt nødvendig reise». Da vil reiseforsikringen vår gi deg full dekning også på reiser til røde land, og til land med reiseråd fra UD.

Så lenge reisen er strengt nødvendig, vil du også få dekket for eksempel avbestilling av reiser på grunn av akutt sykdom, og du vil få dekket hendelser knyttet til korona. Dette forutsetter at skolen eller universitetet har sørget for at undervisningen skjer i trygge omgivelser, og at det er gjort nødvendige smitteverntiltak. Det forutsetter også at du selv passer på å ikke oppsøke for mange aktiviteter utenom skolen, og at du selv følger smitteverntiltakene.

Husk å sjekke hvor lenge reiseforsikringen din gjelder. Har du egen studentforsikring? Du bør i så fall undersøke om den har begrensninger eller unntak som ikke finnes i den vanlige reiseforsikringen.

Forsikringen din vil fortsatt være gyldig, men den vil ikke dekke tap, skade eller andre utgifter du måtte få som en konsekvens av for eksempel korona-smitte.

Nei, du må likevel vente med å melde saken til oss. Vi kan dessverre ikke se på saken din før vi vet hvor mye du eventuelt får igjen fra flyselskapet eller reiseoperatøren.

Har du betalt reisen med kredittkort, har du en ekstra forsikring. Vi anbefaler uansett alltid å ha en helårs reiseforsikring.

Nei, det er helt like vilkår og betingelser i din avtale som i en vanlig avtale.

Nei, vi dekker ikke manglende lønn eller andre inntekter.

Nei, dette dekkes ikke av reiseforsikringen.

Da ringer du alarmsentralen vår på +47 22 96 50 45. Sjekk også om hotellet ditt, eller stedet hvor du bor, har lokale råd som du skal ta hensyn til.

Nei, du må høre med de som står bak arrangementet om å få igjen pengene dine.

De to er stort sett like, men det finnes enkelte forskjeller, for eksempel når det gjelder hvor mange personer som er dekket av forsikringen. Sjekk med banken eller de som sendte deg kredittkortet hvis du er i tvil om dekningen, eller sjekk vilkårene i reiseforsikringen din der du kjøpte/fikk forsikringen.

Ja, vi oppfordrer sammen med UD alle nordmenn som er på reise i utlandet om å registrere reisen sin på reiseregistrering.no. Det gjør at du enkelt kan motta nyttig informasjon fra UD. Det er samtidig lurt å holde seg oppdatert på UDs reiseinformasjon, enten du allerede er på reise i utlandet, eller du vurderer å reise.

Fra 1. juni er det igjen mulig å dra på jobbreiser i hele Norden. Reiseforsikringen du har gjennom arbeidsgiver vil gjelde på slike reiser fra denne datoen. Du må likevel fortsatt ta samme hensyn som ved private reiser (se mer info øverst på siden).