Fremtind

Koronavirus

Koronavirus

 !  På grunn av svært stor pågang på telefon, oppfordrer vi alle til å lese følgende informasjon før du kontakter oss angående koronaviruset

Oppdatert 28.05.2020 kl. 12:30

Denne informasjonen gjelder hva som dekkes av reiseforsikring for privatpersoner. Se informasjon om hva som dekkes av ulike personal- og bedriftsforsikringer her.

Har du meldt en reisesak til oss, og venter på svar?
Det er veldig mange som trenger hjelp fra oss akkurat nå. Det kan derfor ta svært lang tid før vi får sett på saken din, men det betyr ikke at vi har glemt deg. Vi ber derfor om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi tid til å behandle flere saker – også din.

Dette du gjøre før du melder sak til oss
Har du avbestilt reisen din? Eller er den kansellert eller innstilt? Vi kan dessverre ikke behandle saken din før vi vet hva du får igjen fra flyselskapet, turoperatøren, hotellet eller liknende.

Vi kan behandle saken din raskere hvis du følger det som står i denne listen:

  • Du skal alltid først avbestille reisen din hos flyselskap, turoperatør, hotell eller

  • Få skriftlig bekreftelse fra de som solgte deg reisen, som viser hvor mye penger du får tilbake.

  • Hvis du ikke får igjen penger, må du sende oss skriftlig bekreftelse fra flyselskap, hotell e.l. på dette også. Bekreftelsen får du fra de som solgte deg reisen.

  • Nå kan du melde saken din til oss.

Dette er dokumentasjonen vi trenger for å behandle saken din:

  • Billetter/kvitteringer for flyreisen, hotell og liknende.

  • Skriftlig bekreftelse som viser hva du får igjen fra flyselskap, hotell eller liknende

  • Betalte du reisen med kredittkort? Send oss kontoutskrift av betalingen, eller faktura som viser hva du betalte.

  • Gi oss beskjed hvis noen andre i hjemmet ditt har reiseforsikring andre steder, for eksempel hos arbeidsgiver eller gjennom fagforening.

 

Vi dekker avbestilling av reiser til alle land (unntatt Norge) der reisen skulle skjedd fram til 20. august 2020.
Reisen må fortsatt være bestilt før 12. mars. Utenriksdepartementet (UD) kan forandre på reiserådene for de nordiske landene innen 15. juni, og innen den 20. juli for enkelte europeiske land i nærheten av Norge. Våre avbestillingsfrister vil i så fall også forandre seg for disse landene.

Ikke bestill tur til utlandet nå
Selv om det snart kan bli mulig å reise til enkelte land igjen, gjelder fortsatt Utenriksdepartementets (UD) reiseråd. Vi anbefaler derfor sterkt at du ikke drar til utlandet så lenge reiserådene gjelder, ikke minst fordi reiseforsikringen din blir ugyldig hvis du likevel velger å dra.

Noen kunder som har kjøpt forsikringen sin gjennom DNB kan gjøre avbestillinger for reiser i Norge. For disse kundene dekker vi avbestilling av fly, utleiehytter, hotellrom, feriehus i Norge som ble bestilt før 5. mai, og der avreisen skulle vært mellom 12. mars og 5. mai.

Er du bekymret for at flyselskapet, hotellet eller liknende skal gå konkurs? Du finner mer informasjon under «Sommerferie eller ferie fram i tid» litt lenger ned på siden.

MERK! Reisen din være bestilt før 12. mars for at du skal kunne søke oss om erstatning. Det finnes akkurat nå ikke noen frist for når du må avbestille reisen.

Hva betyr det at vi dekker avbestilling?
At vi dekker alle avbestillinger betyr likevel ikke alltid at du får tilbake alt du har betalt for reisen fra oss. Husk at du alltid må kontakte flyselskap, hotell og liknende først, for å høre hva de tilbyr deg som kompensasjon når du avbestiller. Lenger ned på siden kan du lese mer om hva du bør gjøre hvis du får tilbud om cash points, tilgodepoeng eller liknende.

Fristene for avbestilling/erstatning kan forandre seg raskt
UDs reiseråd kan forandre seg på kort tid, og da vil også fristene våre for avbestilling og erstatning forandre seg. Hold deg derfor oppdatert på disse sidene.

Sommerferie eller ferie fremover

Den 15. mai forlenget Utenriksdepartementet reiserådene for utlandet fram til 20. august. Vi dekker derfor avbestillinger for reiser som skulle skjedd fram til denne datoen. Reisen må i så fall være bestilt før 12. mars.

Vi dekker ikke avbestillinger for reiser i Norge, ettersom myndighetene nå anbefaler at en tar ferien sin innenlands.

  • Du tar selv kontakt med flyselskap, hotell eller andre reiseoperatører for å avbestille reisen. Du har bare krav på å få igjen deler av det du betalte for reisen når du selv avbestiller. Vær oppmerksom på at mange nå tilbyr cash points eller tilgodelapper istedenfor å gi deg pengene tilbake. Se under for mer informasjon om dette.
  • Meld saken din til oss når du vet hvor mye du får igjen av flyselskap, hotell eller liknende. Vi dekker det du ikke får igjen. Du kan melde saken din på nett. Gå til nettstedet hvor du kjøpte reiseforsikringen din, og følg veiledningen.

 

  • Du har krav på å få tilbake alle pengene du betalte for reisen. Du tar selv kontakt med flyselskap, hotell eller liknende for å ordne tilbakebetaling.
  • Flyselskapet kan også velge å booke om turen din, men du skal selv få velge tidspunktet for den nye reisen.

  • Hvis du selv avbestiller reisen din, vil du sannsynligvis få tilbud om cash points, reisekreditt, bonuspoeng eller liknende fra flyselskapet. Disse kan brukes til å bestille ny reise seinere. Hvis du takker nei til disse, og heller vi ha penger, må du selv kreve pengene dine tilbake fra flyselskapet.
  • Takker du nei til bonuspoeng, cash points eller liknende, vil ikke reiseforsikringen gi deg pengene tilbake. Det kan likevel være vi betaler mellomlegget hvis du får for lite cash points/reisekreditt/bonuspoeng sammenliknet med hva du betalte for reisen.
  • Hvis du ikke får brukt poengene dine før de går ut på dato, kan reiseforsikringen dekke tapet ditt hvis du har fått poengene før 1. juni. Hvis du får slike poeng etter 1. juni vil ikke reiseforsikringen dekke noe.
  • Husk at du kun får dekket utgåtte cash points, bonuspoeng og liknende hvis du har fått dem etter at du selv avbestilte reisen, og ikke hvis du har fått poengene i forbindelse med en kansellering/innstilling.

Hvis du har betalt reisen med kredittkort, kan du kreve pengene tilbake fra kredittkort-selskapet, eller fra de som sendte deg kredittkortet. Reiseforsikringen dekker ikke konkurser eller kanselleringer, verken i krisetider eller når ting er som normalt.

Hvis du ikke får dratt på en pakkereise fordi de som står bak reisen går konkurs, skal du kontakte  Reisegarantifondet. De vil betale tilbake det du har betalt for reisen, så lenge de som står bak reisen er medlem av dette fondet. Reisegarantifondet dekker ikke vanlige flybilletter eller hotellopphold – kun pakkereiser/charterturer.

Du bør ikke bestille nye ferieturer til utlandet. Hvis du likevel velger å bestille en reise nå, vil du ikke få dekket avbestilling så lenge Utenriksdepartementets eller myndighetenes generelle reiseråd gjaldt da reisen ble bestilt. Myndighetene har derimot åpnet opp for at nordmenn kan planlegge ferie i Norge, som er et råd kundene våre kan følge.

Vi dekker naturligvis fortsatt avbestilling hvis du blir akutt syk eller liknende.

Regjeringen har forlenget turoperatørenes frist for å betale tilbake pengene til kundene sine fra 14 dager til tre måneder. Vi skjønner godt at dette er frustrerende for mange av kundene våre, men du får dessverre ikke dekket noe på reiseforsikringen mens du venter på å få tilbake pengene dine.

Hvis du etter tre måneder får tilbake mindre penger enn du har krav på, kan du melde saken din til oss. Da må vi så fall ha dokumentasjon fra deg på hvor mye penger du har fått tilbake, og hvor mye du har betalt for reisen.

Du har ett år på deg (fra datoen du avbestilte) til å melde saken din til oss.

Det betyr enkelt forklart at det først og fremst er flyselskapet, hotellet eller annen reisearrangør som skal hjelpe deg når du selv avbestiller. Men hvis de ikke hjelper deg, så kommer du til oss. I utgangspunktet dekker vi det du ikke får igjen fra reiseselskapet. Koster for eksempel flybilletten din 6000 kroner, og du får igjen 4000 kroner fra flyselskapet, så får du dekket resten av oss – altså 2000 kroner.

Hvis du er usikker på om du skal takke ja eller nei til gavekort, bonuspoeng, cash points og liknende når du avbestiller, kan du lese mer om hva vi anbefaler kundene våre over («Bør du takke ja til vouchere/tilgodelapper/cash points fra flyselskapet?»).

Hvis du har spørsmål om avbestilling, kan vi ikke svare deg telefon akkurat nå. Det er fordi vi trenger å hjelpe kundene våre som har det vanskeligst. Skal du melde sak til oss? Det kan du gjøre på nett.

Jeg får ikke reist på tur (gjelder også helsepersonell)

Hver enkelt person som skulle vært med på reisen, må melde inn saken på sin egen reiseforsikring. Hvis du for eksempel har betalt reisen for andre personer i hjemmet ditt (husstanden), kan du selvfølgelig melde saken for disse personene.

Blir du akutt syk, så er dette dekket gjennom reiseforsikringen på vanlig måte. Om korona-situasjonen vedvarer, og UD utsteder reiseråd som fraråder reise til landet du har planlagt å reise til, vil dette også være dekket. Dersom du velger du å ikke motta «tilgodelapp», kan du kreve full refusjon fra flyselskapet. Forsikringen vi da dekke det økonomiske tapet du eventuelt har om du ikke får full refusjon fra flyselskapet. «Full refusjon» og hva det innebærer kan variere fra flyselskap til flyselskap.

Myndighetene opphevet reiseforbudet for utenlandsreiser for helsepersonell den 7. mai 2020, og derfor gjelder nå de samme reglene og rådene for helsepersonell som for vanlige nordmenn.

Hvis du tidligere har fått reiseforbud i Norge, dekker vi avbestilling av reiser som skulle skjedd før 21. april. Reiser etter denne datoen dekkes ikke av reiseforsikringen.

Vi dekker avbestilling av reiser til alle land, uansett når du skulle reist og hva grunnen er for avbestillingen. For reiser i Norge (inkludert Svalbard) får du også dekket avbestilling, så lenge du skulle reist før 21. april. Vi dekker avbestilling for utenlandsreiser så lenge reiserådene fra UD gjelder. Reisen må være bestilt før 12. mars.

Vi anbefaler at du holder deg oppdatert på rådene fra myndighetene og på fhi.no. Ved avbestilling av jobbreise må bedriften først ta kontakt med flyselskap eller reisearrangør, for å se hva de betaler tilbake. Vi dekker det bedriften ikke får fra flyselskapet og andre reiseselskaper. Velger bedriften å avbestille flyreisen må man takke ja til den refusjonsformen flyselskapet tilbyr. Hvis flyselskapet innstiller reisen gis det normalt full refusjon.

Melde skade: Bedriften melder skade for avbestilling av jobbreise for sine ansatte, husk å ha forsikringsnummeret på reiseforsikringen tilgjengelig.

Andre spørsmål

Ja, vi dekker også avbestilling av utleiehytter, hotellrom og feriehus så lenge disse skulle vært brukt før 21. april. Husk at du må ta kontakt med utleier først, for å få tilbake pengene dine. Hvis du ikke får tilbake hele beløpet, kan du søke oss om erstatning for resten.

Du kan få dekket den delen av depositumet ditt som du ikke får betalt tilbake fra utleier eller turoperatør, så lenge reisen eller leien skulle skjedd før 21. april.

Forsikringen din vil fortsatt være gyldig, men den vil ikke dekke tap, skade eller andre utgifter du måtte få som en konsekvens av for eksempel korona-smitte.

Hvis du reiser mot myndighetenes (UD og FHI) råd, vil ikke reiseforsikringen din være gyldig. Det kan bli svært vanskelig og dyrt å bli stående i utlandet uten gyldig reiseforsikring, i tillegg til at du også kan bidra til økt smittefare. Du blir sannsynligvis også satt i karantene ved hjemkomst.

Nei, du må likevel vente med å melde saken til oss. Vi kan dessverre ikke se på saken din før vi vet hvor mye du eventuelt får igjen fra flyselskapet eller reiseoperatøren.

Nei, ettersom kollektivtrafikken fortsatt går, og kan benyttes, dekkes ikke dette av forsikringen din. Både Vy og Ruter refunderer imidlertid periodekort som du ikke bruker, så henvend deg direkte til dem for å få tilbake pengene dine.

Har du betalt reisen med kredittkort, har du en ekstra forsikring. Vi anbefaler uansett alltid å ha en helårs reiseforsikring.

Nei, det er helt like vilkår og betingelser i din avtale som i en vanlig avtale.

Nei, vi dekker ikke manglende lønn eller andre inntekter.

Nei, dette dekkes ikke av reiseforsikringen.

Da ringer du alarmsentralen vår på +47 22 96 50 45. Sjekk også om hotellet ditt, eller stedet hvor du bor, har lokale råd som du skal ta hensyn til.

Nei, du må høre med de som står bak arrangementet om å få igjen pengene dine.

Hvis du er på reise og vil å dra hjem før planlagt, dekker vi ekstrautgiftene dine når du booker om reisen. Du må selv ta kontakt med flyselskap/turoperatør for å endre reisen.

NB! Du må velge de billigste billettene når du skal reise hjem. Det vil si at du velger de første tilgjengelige billettene på økonomiklasse, og at du reiser med samme flyselskap som den opprinnelige reisen din. Får du ikke billett hos dette flyselskapet? Da dekker vi ekstrautgiftene med å reise med et annet selskap.

De to er stort sett like, men det finnes enkelte forskjeller, for eksempel når det gjelder hvor mange personer som er dekket av forsikringen. Sjekk med banken eller de som sendte deg kredittkortet hvis du er i tvil om dekningen, eller sjekk vilkårene i reiseforsikringen din der du kjøpte/fikk forsikringen.

Ja, vi oppfordrer sammen med UD alle nordmenn som er på reise i utlandet om å registrere reisen sin på reiseregistrering.no. Det gjør at du enkelt kan motta nyttig informasjon fra UD. Det er samtidig lurt å holde seg oppdatert på UDs reiseinformasjon, enten du allerede er på reise i utlandet, eller du vurderer å reise.