Har du fått skader i uværet?

Mange har meldt inn skader etter høst-uværet til oss, og vi jobber så fort vi kan med å svare alle. For å få raskest mulig hjelp, anbefaler vi at du melder saken på nett.

Oppdatert: 23.10.2025

Har du allerede meldt inn en sak?

Da hører du fra oss så fort det skjer noe i saken din. Vi kontakter deg om vi trenger mer informasjon for å behandle den. Jo færre henvendelser vi får, jo raskere kan vi behandle saken din.

Vi har samlet opp en liste med vanlige spørsmål og svar under.


Dette bør du gjøre så fort du oppdager en skade

  • Begrens skadeomfanget så godt du kan. Får du ikke sjekket skadene selv, kan du be en du kjenner ta en titt for deg.
  • Ta vare på det du ønsker erstatning for, og ta bilder eller video av skadene. Det hjelper oss å vurdere erstatningen riktig.
  • Meld skaden på nett – da slipper du ventetid på telefon.
Meld skade

Spørsmål og svar

Jeg har meldt sak. Når får jeg svar?

Det er mange skademeldinger akkurat nå, så svartiden er lengre enn vanlig. Du får en bekreftelse med en gang saken er meldt inn. Mange saker må vurderes av takstkonsulenter, og dette kan ta lengre tid når det er høyt trykk. Vi kontakter deg hvis vi trenger mer informasjon for å behandle saken.

Hva kan jeg gjøre selv for å begrense vannskader?
  • Flytt møbler og gjenstander bort fra det berørte området.
  • Hvis du har store mengder vann i boligen, må du passe på å ikke pumpe ut vannet for raskt. Dette fordi trykket utenfor huset balanserer trykket inne i huset.
  • Hvis det er mindre mengder vann, kan du rive berørte gulv. Men du bør helst rive minst mulig. Unngå å gå løs på dyre bygningsdeler som bad – det krever en faglig vurdering.
  • Luft ut rommene så mye som mulig, ved å åpne opp vinduer og dører. Ikke bruk varmeovner, varmevifter, varmekabler osv. Mugg og sopp trives bedre i varme og fuktige omgivelser.
Jeg kommer ikke frem til boligen min. Hva gjør jeg?

Hvis veien er stengt så du ikke har tilgang på boligen din, har kommunen ansvar for å hjelpe deg.

Når får jeg besøk av takstkonsulent (bygningssakkyndig)?

Ved naturhendelser kan det ta noe lenger tid enn vanlig før takstkonsulent kommer, siden mange trenger hjelp samtidig. Vi prioriterer de hardest rammede først, og det er derfor vanskelig å fastsette nøyaktig når takstkonsulent kommer. Du kan forvente å høre fra oss innen to uker.

Får jeg dekket alt som er ødelagt?

Vann- og vindskader erstattes av forsikringsavtalen din.

Det kan være noen begrensninger. Dette kan du spørre saksbehandleren om.

Hva er egenandelen ved naturskader?

Ved naturskader har myndighetene bestemt at det skal være en fast egenandel på 8 000 kroner. Denne gjelder selv om du i avtalen din har lavere egenandel på andre typer skader. De vanligste kildene til naturskader er storm, stormflo, skred og flom.

Jeg har innboforsikring hos dere, men husforsikring i et annet forsikringsselskap. Har det noen praktisk betydning for erstatningen jeg får?

Dette vil ikke ha noe å si for hva du får dekket. Som hovedregel blir du også kun trukket for én egenandel når skadene kommer fra samme hendelse (med noen unntak). Ved naturskader er det fast egenandel på 8 000 kroner, uavhengig av forsikringsselskap.

Det er skade på boligen som gjør at jeg ikke kan bo der. Hva gjør jeg?

Det er forsikringsselskapet der du har husforsikring som kan erklære hjemmet ditt som ubeboelig. Hvis boligen er ubeboelig, kan du få to typer erstatning:

1. Erstatning ved husleietap

Hvis hjemmet ditt blir erklært ubeboelig, erstatter husforsikringen kostnaden for et midlertidig sted å bo. Beløpet tilsvarer markedsverdien for boligen din. Du må betale egenandel.

2. Erstatning for merutgifter

Hvis kostnadene for midlertidig bosted blir høyere enn det husforsikringen erstatter, kan innboforsikringen ta resten. Den erstatter også nødvendige ekstrautgifter, som matutgifter om du ikke har kokemuligheter eller kostnader til lengre kjørevei til skole eller jobb. Innboforsikringen har også egenandel. Hvis du allerede har betalt en egenandel ved naturskade, trenger du ikke betale flere egenandeler.

Hva dekker forsikringen ved forsinket fly eller offentlig transport?

Hvis transporten din blir forsinket på grunn av vær, teknisk feil, trafikkuhell eller en annen uforutsett hendelse, kan du få dekket nødvendige ekstrautgifter til reise og overnatting.

Forsikringen gjelder når transportøren ikke klarer å hente inn reiseruten innen 24 timer, eller når du må overnatte fordi transport først går neste dag.

Det er viktig at du først tar kontakt med transportøren (flyselskapet, reiseselskapet og lignende). Vi dekker kun det du ikke får erstattet fra dem. Ta vare på kvitteringer, billetter og bekreftelse på forsinket transport.

Når du har mistet forhåndsbetalt transport eller neste forbindelse

Hvis du kommer for sent til en forhåndsbetalt avgang, kan du få dekket nødvendige ekstrautgifter for å komme videre. Du må ha beregnet nok tid mellom ankomst og neste avgang. Forsinkelsen må skyldes vær, teknisk feil, trafikkuhell eller en annen uforutsett hendelse.

Hvis du mister avgangen din, må du først kontakte flyselskapet/transportøren. Har du en gjennomgående billett med samme selskap, hjelper de deg med å finne en løsning. Hvis du har separate billetter, ordner du med nye billetter og overnatting selv. Vi dekker det du ikke får erstattet fra transportøren. Husk å ta vare på kvitteringer.