Fremtind
Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB

Fristen for å klage på boligkjøpet er kortere enn mange tror

Hvis du har funnet en feil eller mangel er det viktig at du klager så raskt som mulig. Dette er fristene.

Det finnes to klagefrister (reklamasjonsfrister) du må kjenne til når du kjøper bolig. Den første fristen bestemmer hvor raskt du må reagere når du først har funnet en mangel. Den andre fristen bestemmer hvor lenge du generelt sett har mulighet til å klage på boligkjøpet.

Den første fristen er kanskje den viktigste for de fleste, men det er likevel nyttig å vite forskjellen på de to:

  • KLAGEFRIST NÅR DU HAR FUNNET EN MANGEL: Hvis du mener du har funnet en mangel og vil klage må du gjøre dette innen 2-3 måneder. Det er dette loven kaller å klage «innen rimelig tid». Går det mer tid enn dette fra dagen du fant mangelen, kan du miste muligheten til å klage.
  • DEN ABSOLUTTE KLAGEFRISTEN: Denne fristen forteller deg hvor lenge du har mulighet til å klage på boligkjøpet som sådan, og er på 5 år fra datoen da selgeren godtok budet ditt. Fristen betyr ikke at du har 5 år på deg til å sende inn klage når du faktisk finner en feil, da er det fristen på 2-3 måneder fra punktet over som gjelder.

Forskjellen på de to fristene er enklest å vise med par eksempler:

  • Hvis du finner en mangel for eksempel fire år etter at du kjøpte boligen, har du maks 2-3 måneder på deg til å sende inn klagen. Finner du derimot en mangel for eksempel seks år etter kjøpsdatoen, har du ikke lenger mulighet til å klage på mangelen – uansett.
  • La oss si at du finner en mangel etter for eksempel to år, men venter 4 måneder med å sende inn klagen din. Da mister du muligheten til å få prisavslag fordi du ventet for lenge med å klage.

Hvorfor finnes det klagefrister (reklamasjonsfrister)?

De to klagefristene fungerer som en slags «ordensregel» for kjøperen og selgeren. Fristene gir forutsigbarhet for begge partene, og gjør klageprosessen mer effektiv – det går rett og slett raskere å ordne opp i klagesaker.

Kjøperen får et passe romslig pusterom når de klager, mens boligselgeren og vi i forsikringsselskapet blant annet vet at kjøperen ikke kan klage på kjøpet når det har gått fem år. Det kan være krevende å stå i prosesser som dette, men fristene gjør at alle vet hvor lenge de må forholde seg til en mulig klage.

Fristene gir også deg som boligkjøper tid til å orientere deg hvis det dukker opp en mangel. Når du har 2-3 måneder på å klage, kan du høre med håndverker eller andre fagfolk hvis du trenger det, og du kan finne ut hvor mye det eventuelt koster å fikse mangelen.

Samtidig gir fristene muligheten for begge parter til å sikre bevis, og til å skaffe dokumentasjon. Også her er fristene nyttige. Etter hvert som tiden går vil kjøper, selger og andre involverte glemme hva som ble avtalt, og det kan bli vanskeligere å finne igjen dokumenter, bilder, SMS-er og liknende. Når det finnes en reklamasjonsfrist blir sjansen mindre for at disse tingene forsvinner.

Meld sak på boligselgerforsikring

Har du kjøpt en bolig med boligselgerforsikring kan du melde saken her. Det er ikke nødvendig å sende oss salgsdokumentasjonen (salgsoppgave, tilstandsrapport, egenerklæring og lignende). Den dokumentasjonen har vi allerede liggende.
Her kan du melde sak på boligselgerforsikring