Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får. Dersom du ikke finner svaret du lette etter kan du prøve søket vårt øverst i høyre hjørne, eller kontakte oss.
Filtrer ofte stilte spørsmål etter kategori

Reiseforsikring

Hva kan vi hjelpe deg med hvis det bryter ut skogbrann på reisemålet ditt, og du er kunde hos oss?
  • Vi dekker nødvendige utgifter til evakuering dersom lokale myndigheter har beordret evakuering fra området du befinner deg i. Du må først ta kontakt med turoperatør eller flyselskapet du reiser med. Det er turoperatøren som har ansvar for å hjelpe deg hvis du må evakuere og har behov for overnatting. Dette gjelder også ved eventuelle endringer av hjemreise/kansellerte flygninger. Hvis du har bestilt flybilletter direkte hos et flyselskap, er det flyselskapet som har ansvar for å hjelpe deg med en ny hjemflyreise, hvis det blir aktuelt.
  • Velger du å avbryte reisen din uten at lokale myndigheter har beordret evakuering, vil ikke reiseforsikringen dekke reiseavbruddet. Er du usikker på hva du skal gjøre, ta kontakt med oss.
  • Hvis du blir evakuert og ikke får med deg bagasjen din, dekker reiseforsikringen innkjøp av nødvendige klær, toalettsaker og medisiner med inntil 5000 kroner per person, som er omfattet av forsikringsdekningen, frem til du får tilgang til bagasjen din. Husk å ta vare på kvitteringer og øvrig dokumentasjon på eventuelle innkjøp.
Trenger du medisinsk assistanse?

Kontakt vår døgnåpne alarmsentral SOS International på telefon: +47 22 96 50 45.

Hva har jeg krav på hos flyselskapet?

Flyselskapet kan ordne nye billetter når det skjer avvik. Du har krav på ombooking snarest mulig, få en senere reise, eller få refusjon for billettene. Hvis du ikke får tak i flyselskapet, kan du også legge ut for nye billetter selv og søke refusjon hos flyselskapet i etterkant.

Hva gjør jeg med hotell/feriehus som jeg har booket?

Så lenge det er streik som er årsak til at du ikke får reist, så dekker ikke reiseforsikringen avbestilling av hotell, feriehus eller Airbnb. Vi anbefaler at du tar kontakt med hotellet eller utleier for avbestilling, og for å høre om hvor mye du eventuelt kan få igjen.

Dekker reiseforsikringen streik?

Nei, reiseforsikringen dekker ikke refusjon av flybilletter eller andre utgifter knyttet til streik, eller reiser som flyselskapet selv kansellerer. Det er flyselskapet som skal refundere billetten din.

Bør jeg avbestille reisen min hos flyselskapet?

Nei. Forbrukerrådet anbefaler at du som reisende avventer med å avbestille flybillettene dine ved en streik. Avbestiller du selv, har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt.

Skal du til et sted som er berørt av skogbrann de nærmeste dagene?

Hvis du ønsker å avbestille reisen din, må du først kontakte turoperatøren/flyselskapet. Hvis de ikke kan hjelpe deg, og du ikke reiser gjennom en turoperatør (det vil si at du har bestilt fly og hotell separat), vil forsikringen kunne dekke avbestilling av reisen din. Dette gjelder kun til de områdene lokale myndigheter har evakuert på grunn av brann, og når det er mindre enn 72 timer igjen til avreisen din.