Fremtind
Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB

Er det ikke bare stress å få noe reparert hjemme?

Du tenker kanskje at det blir rotete og at håndverkerne ikke tar av seg på beina? At det tar tid, eller at det bråker. At det ikke blir fikset likevel, fordi håndverkeren mangler en del?

– Det er faktisk ikke så stress som mange tror, sier Ajanthan Maniam i Fremtind.

Ajanthan jobber med skadeoppgjør og med de som leverer reparasjonstjenester for Fremtind. Og, han er opptatt av at vi reparerer mer.

– Når vi reparerer hjemme hos kundene våre så unngår de masse stress. De slipper å tenke på transport frem og tilbake, finne parkering – for å ikke snakke om tidsforbruk og usikkerheten med når reparasjonen er ferdig, sier Ajanthan.

Noen av fordelene ved hjemmereparasjon: 

  • Du sparer tid 
  • Du slipper å bære og kjøre hvitevarene til butikken 
  • Du slipper å forholde deg til åpningstider og usikkerheten om når reparasjonen er ferdig. 
  • Du kan til og med avtale at det blir reparert mens du er på jobb 
  • Du bidrar positivt til verden og reduserer klimaavtrykk uten å måtte gjøre så mye for det.  
  • Og, vi lover at de ikke går inn med skitne sko!

« – Jeg er positivt overrasket. Platetoppen ble reparert og det hele gikk fort for seg. Hyggelig reparatør som ga god service. »

Jon,
som fikk sin skadede platetopp reparert hjemme.

Kan spare over 200 tonn CO2 i året! 

Hvert år registrerer Fremtind over 7500 skader på hvitevarer og nær 6000 skader på TV`er. Blant hvitevarene er det om lag 1400 vaskemaskiner.   

– Vi er helt i startgropa og reparerer foreløpig i snitt 20 hvitevarer og brunevarer i måneden hjemme hos våre kunder, sier Ajanthan.  

I følge såkalte LCA-modeller, som beregner varer og produkters totale klimafotavtrykk, kan vi spare mye C02-utslipp ved å reparere fremfor å erstatte med nytt. Om vi reparerer en vaskemaskin på 85 kg fremfor å erstatte med ny, sparer vi nær 160 kg C02. Reparere vi en TV på 15 kg sparer vi 150 kg CO2.

– Vi ønsker å reparere mer. Om vi klarer vi å reparere 20 prosent av skadene på TV'er og vaskemaskiner reduserer vi store mengder søppel, vi får ned forbruket og det er mulig å kutte C02-utslippet med nær 220 tonn hvert år, sier Ajanthan.

Og det er bare på reparasjoner. For, når vi reparerer 

  • bidrar vi til mindre materialforbruk 
  • sørger vi for at blir det mindre avfall 
  • blir behovet for transport mindre 
  • og vi kutter mange tonn C02-utslipp hvert år 

Derfor har vi som mål å reparere så langt det lar seg gjøre, uten at det går utover kundene våre, selvfølgelig.  

Det varierer litt, men i sakene hvor vi kan reparere hjemme hos kunden, prøver vi å få sendt en reparatør innen tre dager, sier Ajanthan.

Alt kan repareres? Eller kan det det? 

Det er naturligvis ikke alt som kan repareres hjemme. TV-er og hvitevarer må noen ganger inn på et verksted, og noen kunder kan ha liten plass, spesielt hos de som bor i leiligheter. For eksempel krever trommelbytte på vaskemaskin eller reparasjon av en 85 tommer TV stor plass. Noen TV-er må også inn på verksted, da det kan være helseskadelig å reparere hjemme.  

Og noen ganger kan ikke skaden repareres i det hele tatt. Da erstatter vi selvfølgelig varen med ny, sier Ajanthan.