Dette dekker reiseforsikringen din ved skogbrann
Det er svært varmt flere steder i verden. Her er våre tips til deg som skal på reise til steder det er fare for skogbrann.
Oppdatert: 01.08.2024
Spørsmål og svar
Hva kan vi hjelpe deg med hvis det bryter ut skogbrann på reisemålet ditt, og du er kunde hos oss?
- Vi dekker nødvendige utgifter til evakuering dersom lokale myndigheter har beordret evakuering fra området du befinner deg i. Du må først ta kontakt med turoperatør eller flyselskapet du reiser med. Det er turoperatøren som har ansvar for å hjelpe deg hvis du må evakuere og har behov for overnatting. Dette gjelder også ved eventuelle endringer av hjemreise/kansellerte flygninger. Hvis du har bestilt flybilletter direkte hos et flyselskap, er det flyselskapet som har ansvar for å hjelpe deg med en ny hjemflyreise, hvis det blir aktuelt.
- Velger du å avbryte reisen din uten at lokale myndigheter har beordret evakuering, vil ikke reiseforsikringen dekke reiseavbruddet. Er du usikker på hva du skal gjøre, ta kontakt med oss.
- Hvis du blir evakuert og ikke får med deg bagasjen din, dekker reiseforsikringen innkjøp av nødvendige klær, toalettsaker og medisiner med inntil 5000 kroner per person, frem til du får tilgang til bagasjen din. Husk å ta vare på kvitteringer og øvrig dokumentasjon på eventuelle innkjøp.
Trenger du medisinsk assistanse?
Kontakt vår døgnåpne alarmsentral SOS International på telefon: +47 22 96 50 45.
Skal du til et sted som er berørt av skogbrann de nærmeste dagene?
Hvis du ønsker å avbestille reisen din, må du først kontakte turoperatøren/flyselskapet. Hvis de ikke kan hjelpe deg, og du ikke reiser gjennom en turoperatør (det vil si at du har bestilt fly og hotell separat), vil forsikringen kunne dekke avbestilling av reisen din. Dette gjelder kun til de områdene lokale myndigheter har evakuert på grunn av brann, og når det er mindre enn 72 timer igjen til avreisen din.
Ikke skriv personlige opplysninger. Tilbakemeldinger som kommer inn her blir ikke besvart, men brukt i videre arbeid med å forbedre tjenestene våre.