Oppdater kundeinformasjonen din
Jeg er privatkunde eller verge
For å oppdatere kundeinformasjonen din, må du svare på spørsmål om du er en politisk eksponert person, samt identifisere deg med BankID i skjema.
Spørsmål og svar
Hva skal Fremtind bruke disse opplysningene til?
Vi lagrer opplysningene hos oss, og ser gjennom dem én gang i året for å passe på at de er oppdatert. Vi bruker også opplysningene for å sikre at du er du når vi får inn et erstatningskrav, slik at ingen misbruker identiteten din.
Hvorfor må jeg oppdatere kundeinformasjonen min?
Du har et kundeforhold hos oss, men vi mangler tilstrekkelig informasjon om deg i arkivene våre. Vi må følge hvitvaskingsloven § 12.
Hva skjer hvis jeg ikke oppdaterer kundeinformasjonen?
Ifølge hvitvaskingsloven er alle norske finansielle institusjoner forpliktet til å ha oppdatert informasjon om kundene sine. Vi har heller ikke mulighet til å håndtere en eventuell skade før dette er på plass.
Jeg har gitt feil informasjon
Hvis du har sendt inn feil opplysninger i skjemaet, kan du fylle det ut på nytt og sende inn til oss. Vi forholder oss alltid til det sist innsendte skjemaet om kundeopplysningene dine.
Hva gjør jeg hvis jeg har en verge eller er under 18 år?
Hvis du har en verge eller er under 18 år, må du be vergen din/foresatte om å ringe oss på telefonnummer 21 02 51 05.
Hvis du har en verge som skal legitimere seg og fylle ut egenerklæring for å registrere om de er en politisk eksponert person (PEP) eller ikke, må de logge inn med Bank-ID på denne siden.
Hva om jeg er en verge og ønsker å kjøpe forsikring til noen som er under vergemål?
Hvis du skal legitimere deg og fylle ut en egenerklæring for å registrere om du er en politisk eksponert person (PEP) eller ikke, må du logge inn med BankID på denne siden og fylle ut skjemaet.
Har du spørsmål kan du ringe oss på telefonnummer 21 02 51 05.
Hva gjør jeg hvis jeg ikke har BankID?
Hvis du mangler BankID, kan du sende oss gyldig legitimasjon (per brev). Trenger du hjelp til å ordne dette, kan du ringe oss på telefonnummer 21 02 51 05.
Hva gjør jeg hvis jeg ikke har gyldig legitimasjon?
Hvis du mangler legitimasjon må du ringe oss på telefonnummer 21 02 51 05.
Hvem anses som PEP?
En politisk eksponert person (PEP), er en person som innehar, eller har innehatt, høytstående politisk verv eller stilling i Norge eller utlandet (kommune – og fylkespolitikere er ikke regnet som PEP).
Jeg er bedriftskunde
Norske myndigheter krever at vi har oppdatert kundeinformasjon om alle kundene våre.
Vi må derfor hente inn og bekrefte identiteten til kunder som er juridiske personer.
I tillegg må kundene våre bekrefte hvilke reelle rettighetshavere
som har kontroll over bedriften (jf. hvitvaskingsloven § 13).
Spørsmål og svar
Hva skal Fremtind bruke opplysningene til?
Vi lagrer opplysningene hos oss, og tar en gjennomgang av dem én gang i året for å sikre at de er oppdatert. Vi vil også bruke opplysningene til å forsikre oss om at dere er riktig bedrift når vi får inn et erstatningskrav, slik at ingen kan misbruke bedriftens identitet.