Oppdater kunde­informasjonen din

Norske myndigheter krever at vi har oppdatert kundeinformasjon om alle kundene våre. Det er nødvendig for å forebygge hvitvasking og terrorfinansiering, og for å bedre beskytte deg mot ID-tyveri og svindelforsøk.

Jeg er privatkunde eller verge

For å oppdatere kundeinformasjonen din, må du svare på spørsmål om du er en politisk eksponert person, samt identifisere deg med BankID i skjema.

Spørsmål og svar

Hva skal Fremtind bruke disse opplysningene til?

Vi lagrer opplysningene hos oss, og ser gjennom dem én gang i året for å passe på at de er oppdatert. Vi bruker også opplysningene for å sikre at du er du når vi får inn et erstatningskrav, slik at ingen misbruker identiteten din.

Hvorfor må jeg oppdatere kundeinformasjonen min?

Du har et kundeforhold hos oss, men vi mangler tilstrekkelig informasjon om deg i arkivene våre. Vi må følge hvitvaskingsloven § 12.​​

Hva skjer hvis jeg ikke oppdaterer kundeinformasjonen?

Ifølge hvitvaskingsloven er alle norske finansielle institusjoner forpliktet til å ha oppdatert informasjon om kundene sine. Vi har heller ikke mulighet til å håndtere en eventuell skade før dette er på plass.

Jeg har gitt feil informasjon

Hvis du har sendt inn feil opplysninger i skjemaet, kan du fylle det ut på nytt og sende inn til oss. Vi forholder oss alltid til det sist innsendte skjemaet om kundeopplysningene dine.

Hva gjør jeg hvis jeg har en verge eller er under 18 år?

Hvis du har en verge eller er under 18 år, må du be vergen din/foresatte om å ringe oss på telefonnummer 21 02 51 05.

Hvis du har en verge som skal legitimere seg og fylle ut egenerklæring for å registrere om de er en politisk eksponert person (PEP) eller ikke, må de logge inn med Bank-ID på denne siden.

Hva om jeg er en verge og ønsker å kjøpe forsikring til noen som er under vergemål?

Hvis du skal legitimere deg og fylle ut en egenerklæring for å registrere om du er en politisk eksponert person (PEP) eller ikke, må du logge inn med BankID på denne siden og fylle ut skjemaet.

Har du spørsmål kan du ringe oss på telefonnummer 21 02 51 05.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke har BankID?

Hvis du mangler BankID, kan du sende oss gyldig legitimasjon (per brev). Trenger du hjelp til å ordne dette, kan du ringe oss på telefonnummer 21 02 51 05.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke har gyldig legitimasjon?

Hvis du mangler legitimasjon må du ringe oss på telefonnummer 21 02 51 05.

Hvem anses som PEP?

En politisk eksponert person (PEP), er en person som innehar, eller har innehatt, høytstående politisk verv eller stilling i Norge eller utlandet (kommune – og fylkespolitikere er ikke regnet som PEP).

Jeg er bedriftskunde

Norske myndigheter krever at vi har oppdatert kundeinformasjon om alle kundene våre.
Vi må derfor hente inn og bekrefte identiteten til kunder som er juridiske personer.
I tillegg må kundene våre bekrefte hvilke reelle rettighetshavere
som har kontroll over bedriften (jf. hvitvaskingsloven § 13).

Spørsmål og svar

Hva skal Fremtind bruke opplysningene til?

Vi lagrer opplysningene hos oss, og tar en gjennomgang av dem én gang i året for å sikre at de er oppdatert. Vi vil også bruke opplysningene til å forsikre oss om at dere er riktig bedrift når vi får inn et erstatningskrav, slik at ingen kan misbruke bedriftens identitet.

Hvorfor må vi oppdatere kundeinformasjonen til bedriften?

Dere må oppdatere informasjonen om bedriften fordi vi mangler informasjon i arkivene våre.

Hva er reelle rettighetshavere?

En reell rettighetshaver er en fysisk person som, direkte eller indirekte, eier mer enn 25 prosent av bedriften, eller som på annet grunnlag utøver kontroll over ledelsen i bedriften.

Det betyr at bedriften må bekrefte den eller de personene som direkte eller indirekte eier, eller kan kontrollere mer enn 25 prosent av foretaket (for eksempel eier 25 prosent av aksjene).

Hvis dere er usikre, kan opprettelsesdokumentet eller vedtektene kanskje gi et svar.

Det dere kan se etter er:

  1. Er det noen av medlemmene som eier mer enn 25 prosent av eierandelene?
    Hvis ja, er den/de en reell rettighetshaver.
  2. Er det noen av medlemmene som kontrollerer mer enn 25 prosent av det totale antallet stemmer?
    Hvis ja, er den/de en reell rettighetshaver.
  3. Er det noen av medlemmene som har rett til å utpeke eller avsette mer enn halvparten av samvirkelagets styremedlemmer eller daglig leder?
    Hvis ja, er den/de en reell rettighetshaver.
  4. Er det noen av medlemmene som på grunn av avtale med de andre medlemmene, eller at det står i vedtektene, til sammen kontrollerer mer enn 25 prosent av eierandelene, kontrollerer mer enn 25 prosent av det totale antallet stemmer, eller kan utpeke eller avsette mer enn halvparten av samvirkelagets styremedlemmer eller daglig leder?
    Typisk at A har en avtale om å stemme på vegne av B, C etc. Hvis ja, er den/de en reell rettighetshaver

I Kundeløsning BM har du mulighet til å fjerne de rettighetshaverne som ikke lenger er reelle. Du kan også legge til nye reelle rettighetshavere med navn og personnummer.

Hva skjer hvis vi ikke oppdaterer kundeinformasjonen?

Vi er pålagt å avslutte forsikringen til bedriften hvis vi ikke får nødvendige opplysninger innen fristen (ref. hvitvaskingsloven).

Hva gjør jeg hvis vi har gitt feil informasjon?

Hvis du har sendt inn feil opplysninger i skjemaet, kan du fylle det ut og sende det inn på nytt. Vi forholder oss alltid til det siste innsendte skjemaet om bedriftens kundeopplysninger.