
Sirkulær forsikring
Sirkulær forsikring handler om verdier. Om en måte å se verden på, og en måte å drive forretning på. Gode sirkulære løsninger er stadig viktigere for å nå verdens klimamål – og her kan vi bidra på vår helt egen måte.
SidenavigasjonDen viktigste jobben vi gjør er å hjelpe kundene våre til å ta vare på seg selv, tingene sine og sine omgivelser. Og sammen med eierne SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika Gruppen, har vi muligheten til å gjøre den jobben uten at det går på bekostning av klima og miljø, snarere tvert imot: Vi skal ta vare på kundene våre samtidig som vi tar vare på de ressursene som allerede er i omløp.
Det er nettopp det vi legger i sirkulær forsikring.
1. Skadeforebygging
Det mest effektive miljøtiltaket vårt er å forebygge, slik at skader ikke skjer, eller vi har klart å begrense omfanget. Vår fagkunnskap skal hjelpe kunden med riktig råd til riktig tid, slik at skader kan unngås. Da sparer vi ressurser og det oppstår ikke avfall.
2. Reparasjon
Er skaden først skjedd, vil vi prøve å reparere istedenfor å kjøpe nytt.
3. Gjenbruk
Vi kjøper mange varer og tjenester, og derfor kan vi bidra til utvikling av reparasjonsøkonomien.
Sirkulær forsikring betyr å tenke helhetlig på forsikring – både før og etter en ulykke har skjedd. Både skadeforebygging, reparasjon, gjenvinning og sirkulære løsninger bidrar til å kutte klimautslipp.
Hva må til for å få til sirkulær forsikring?
Vårt ønske om å fremme forebygging, gjenvinning og reparasjon begrenser seg ikke til Fremtind. Vi ønsker å løfte frem alle som jobber for det samme som oss – og alle de som er med på vårt lag! De som reparerer mobiler. De som reparerer hvitevarer. De som arrangerer fiksefester. Verkstedene som tar i bruk brukte bildeler. Alle de som gjør det mulig for oss å jobbe for en endring. Vi redder ikke verden alene – alle som bidrar er viktige.
Det trenger ikke være enten eller – med sirkulær forsikring tar vi vare på både kundene våre og på planeten. Også må vi bare få med oss flere over i tankegangen!
Se også

Bruk og kast er ut
Det beste er å unngå skader, men når uhellet først er ute må vi reparere mer. Men, hvor mye utslipp sparer du egentlig på å reparere fremfor å kjøpe nytt?

Er det ikke bare stress å få noe reparert hjemme?
Du tenker kanskje at det blir rotete og at håndverkerne ikke tar av seg på beina? At det tar tid, eller at det bråker. At det ikke blir fikset likevel, fordi håndverkeren mangler en del?

Skreddersydde løsninger for Fremtinderne
Syerskene Marie og Katja har reparert nærmere 600 plagg for Fremtinds ansatte bare i 2023. Det gir mindre forbruk og mindre klær i søpla.