Fremtind
Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB

Det ligger mye makt i en knust mobilskjerm

I alle fall når vi får inn 50.000 av dem i året – da kan vi faktisk gjøre en forskjell.

Kanskje det sier seg selv at det er bedre for planeten om du reparerer i stedet for å kjøpe nytt. Men vi har vel alle tenkt samme tanke; har det virkelig noe å si hva jeg som enkelt person gjør? Hvor mye bidrar jeg egentlig ved å velge å reparere fremfor å kjøpe nytt?

Og det er der vi kommer inn. Som et forsikringsselskap kan vi faktisk sikre at din handling og dine valg har noe å si. For når vi har 50.000 skader på mobiltelefon i løpet av et år – da kan vi faktisk være med å gjøre en forskjell. Vi kan tilrettelegge for at reparasjoner blir den nye normalen. Vi kan påvirke våre leverandører slik at ventetiden reduseres. Vi kan sikre at kostnaden på forsikring ikke øker i takt med økt forbruk og etterspørsel etter ressurser. Vi kan til og med være med å legge press på produsenter slik at fremtidig produksjon tilrettelegges for reparasjon fremfor bruk-og-kast.

« Mange ting er ikke laget for å vare og andre ting er ikke engang laget for å repareres! Det er dette vi jobber for å endre som et forsikringsselskap med fokus på sirkulær forsikring. »

Hanne Iversen Rye,
Fagleder bærekraft, Fremtind

Men hvordan fungerer det?

– Det er jo så innmari enkelt!

Astrid Nordstrand er opptatt av å ta vare på tingene sine både av økonomiske grunner og fordi hun bryr seg om klima. Hun har reparert mobiltelefoner flere ganger tidligere i livet (det er fort gjort å knuse en skjerm!) og synes egentlig det har vært litt stress.

« – Tidligere har jeg måttet få lånetelefon, og det har fort tatt 2-3 uker før jeg har fått tilbake mobilen. Nå rakk jeg så vidt å ta en kaffe på Coffee house før den var ferdig! – Også var dem jo så innmari hyggelige! »

Astrid Nordstrand,
Mobilreparasjonskunde

Med «dem» mener hun de ansatte på Eplehuset i Fredrikstad. For hos Fremtind trengte hun bare å gå igjennom en digital prosess – noe hun synes var veldig lettvint og greit.

Hos Fremtind gikk Astrid bare igjennom en digital prosess.

– Tidligere var det kanskje mer fokus på at man skulle reparere fordi det var økonomisk og miljøvennlig, men nå vil jeg legge til at man burde reparere fordi det er det enkleste!

Nå skal det sies at det er ikke alle mobiler som kan fikses på en time. Er det større skader enn en knust skjerm kan det ta mellom 3-7 dager inkludert frakt. Men dette er en klar forbedring fra tidligere år, og ikke minst noe som hele tiden blir enklere. Jo flere reparasjoner vi får – jo mer effektive blir prosessene.

Sirkulær forsikring gir mer sirkulær økonomi

Vi erstatter skader for nær 7 milliarder kroner hvert år. Og det er gjennom innkjøp av varer og tjenester til skadeoppgjør at vi påvirker og bygger opp under mer sirkulær økonomi hos våre leverandører.

« Velger du Fremtind, velger du i mange sammenhenger reparasjon - så enkelt er det. Og samtidig blir du en del av en veldig viktig statistikk. »

Hanne Iversen Rye,
Fagleder bærekraft, Fremtind

En statistikk med makt til å påvirke hvordan en hel bransje er rigget. Til å gjøre gjenbruk og reparasjon enklere og billigere.

Er ikke det litt fint å tenke på neste gang du knuser skjermen din?

Er skaden skjedd, er det mange ting vi kan gjøre for å etterlate så lite avtrykk som mulig. Reparasjon og gjenvinning er helt avgjørende for å kutte klimautslipp – noe vi både kan legge til rette for og ikke minst sette krav til.

Har du fått med deg disse?

Hvor skal alt vannet gjøre av seg?

Når hvert minutt med nedbør kan koste opptil 3 millioner kroner – og påføre store skader på dine verdifulle eiendeler, som utstyret du lagrer i kjelleren. Da blir gode råd verdifulle.
Les mer i artikkelen