Fremtind
Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB

Spørsmål og svar etter brannen i Fjellvang Borettslag

Informasjonen på denne siden oppdateres jevnlig, og ble sist oppdatert 29.03.2022.

Vi i Fremtind har forsikret selve bygget som brant. Denne bygningsforsikringen er det styret i borettslaget som har kjøpt, og den erstatter ødelagte tak, vegger på utsiden, oppgangene, heiser og alt annet som er en del av fellesarealet. 

Denne forsikringen gjør også at vi må sørge for at blokka ikke blir mer skadet framover, for eksempel på grunn av dårlig vær. Vi har også ansvaret for å reparere blokka, noe som dessverre kommer til å ta en god del tid. 

Bygningsforsikringen dekker også reparasjon av leiligheten, men den dekker ikke de ødelagte tingene i leiligheten din - det er det innboforsikringen din som gjør. Du kan lese mer om hva innboforsikringen din erstatter lenger ned på siden.

Det vet vi foreløpig dessverre ikke - det kommer an på når blokka er reparert og trygg igjen. Du må være forberedt på at dette kan ta lang tid. 

Vi lover å gi beskjed så snart vi vet mer om innflyttingen.

Hvis du har kjøpt innboforsikring, så erstatter den de ødelagte tingene dine og utgifter til et midlertidig sted å bo. 

Denne forsikringen har du kjøpt selv, og er ikke en del av bygningsforsikringen til borettslaget. Nøyaktig hva du får i erstatning, og hvilken hjelp du får, kommer an på hvilken forsikring du har, og hvilket forsikringsselskap du kjøpte den av.

Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt for å få hjelp med midlertidig bolig. I tillegg vil de hjelpe deg med erstatning for tingene som er ødelagt i leiligheten.

Da må du kontakte NAV slik at de kan hjelpe deg med et midlertidig sted å bo, og annen økonomisk støtte.

Hvis du ikke allerede har meldt saken din til oss, må du gjøre det nå. Du kan gjøre det her. Da skal vi hjelpe deg videre så godt og raskt vi kan.  

Hvor mye du får i erstatning kommer an på hvilken forsikring du kjøpte, og det kan derfor være du får en annen erstatning enn for eksempel naboen din. 

Du får uansett dekket ekstrautgifter når du må bo et annet sted, så lenge disse kostnadene er nødvendige. Legg merke til at hvor mye du får dekket kan variere etter hvilken innboforsikring du har. 

Eksempler på slike ekstrautgifter kan være: 

  • Ekstrakostnader hvis du får lengre reisevei enn tidligere mellom midlertidig bosted og arbeidssted, skole og barnehage 
  • Flytting av telefon/bredbånd 
  • Flytting av møblene dine hvis du leier umøblert leilighet 
  • Lagring av møblene dine hvis du leier møblert leilighet

 

Forsikringen din dekker ikke depositum. Vi anbefaler at du hører med NAV, slik at de kan hjelpe deg.

Vi anbefaler at du prøver å finne leilighet litt lenger unna blokka, da er mulighetene større for å få et sted å bo som ikke har lang bindingstid.

Ingen som har innboforsikring blir kastet ut av hotellet, så du blir uansett ikke husløs.

Hvis du tror at noe er stjålet fra leiligheten må du melde det til politiet først. Så kan du melde tingene stjålet til forsikringsselskapet hvor du har innboforsikringen din.

Ingen med innboforsikring må flytte ut av hotellet før de har funnet et nytt sted å bo, men siden det vil ta litt tid før leiligheten din er trygg å bo i igjen, må du leie et annet sted å bo frem til leiligheten din er reparert.

Ta kontakt med saksbehandleren du har fått hos oss hvis du har andre spørsmål. Du skal ha fått kontaktinformasjonen på SMS eller e-post. Du kan eventuelt også ringe takstinspektøren. 

Hvis du ikke finner denne informasjonen, kan du ringe oss i Fremtind på 915 02300.