Spørsmål og svar ved ekstra mye regn og flom
Svar på de vanligste spørsmålene
Oppdatert: 10.09.2024
Jeg har meldt sak til dere. Når får jeg svar?
Det er veldig mange som trenger hjelp fra oss akkurat nå. Det kan derfor ta litt lenger tid enn normalt før vi får sett på saken din, men det betyr ikke at vi har glemt deg. Vi ber derfor om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi tid til å behandle flere saker – også din.
Hva kan jeg gjøre selv for å begrense skadene?
- Flytt innbo opp fra kjelleren hvis det er mulig.
- Hvis du har store mengder vann i boligen må du passe på å ikke pumpe ut vannet for raskt, fordi trykket utenfor huset balanserer trykket inne i huset.
- Hvis det er mindre mengder vann, kan du rive berørte gulv. Men du bør helst rive minst mulig. Unngå å gå løs på dyre bygningsdeler som bad, for det krever en faglig vurdering.
- Vi anbefaler at du lufter ut rommene så mye som mulig, men ikke bruk varmeovner, varmevifter, varmekabler osv. Mugg og sopp trives bedre i varme og fuktige omgivelser.
Jeg kommer ikke frem til boligen min. Hva gjør jeg?
Hvis veien er stengt slik at du ikke har tilgang på boligen din, så er det kommunen som har ansvar for å hjelpe deg.
Når får jeg besøk av bygningssakyndig (takstmann)?
Det er stor pågang ved en slik hendelse. Vi er nødt til å prioritere de som er hardest rammet først. Vi gjør det vi kan for å hjelpe kundene våre så raskt vi kan, men det er på nåværende tidspunkt vanskelig å si en eksakt tid for dette. For noen kunder kan dette ta lang tid, noe vi forstår kan være frustrerende.
Får jeg dekket alt som er ødelagt?
Det som er skadet som en direkte konsekvens av regnet/flommen den siste tiden, vil være dekket i henhold til din forsikringsavtale.
Det kan være noen begrensninger, men dette kan du snakke med din saksbehandler om. Det er også viktig å huske på at de fleste har en egenandel på forsikringen sin. På en naturskade er det en fast egenandel på 8000 kroner, som er felles for alle forsikringsselskapene i Norge. Denne vil gjelde selv om du i din forsikring har en lavere egenandel på andre typer skader.
Jeg har innboforsikring hos dere, men husforsikring i et annen forsikringsselskap. Har det noen praktisk betydning for erstatningen jeg får?
Dette vil ikke ha noe å si for hva du får dekket. Ulempen er at du da får to egenandeler, mens om du hadde hatt begge forsikringer hos oss i Fremtind hadde vi kun trukket én egenandel.
Jeg har husforsikring hos dere, men innboforsikring i et annen forsikringsselskap. Har det noen praktisk betydning for erstatningen jeg får?
Dette vil ikke ha noe å si for hva du får dekket. Ulempen er at du da får to egenandeler, mens om du hadde hatt begge forsikringer hos oss i Fremtind hadde vi kun trukket én egenandel.
Hva får jeg dekket ved evakuering?
Har du skade på bolig og må evakuere av den grunn, dekker forsikringen kostnad til midlertidig bosted (el. a.).
Hvis du blir tvangsevakuert av myndighetene på grunn av overhengende risiko, dekker kommunen kostnad til midlertidig bolig, i inntil 10 dager. Er du fortsatt tvangsevakuert etter de første 10 dagene, vil forsikringsselskapet dekke kostnader for tvungen evakuering for privatpersoner.
Hvor lenge får jeg dekket evakuering?
Hvis det er skade på bygningen, vil vi dekke alternativt bosted i hele evakueringsperioden.
Hvis det ikke er skade på bygningen, vil vi ha en løpende dialog med deg det gjelder om hvor lenge vi dekker dette. Vi vil holde de berørte kundene løpende informert om dette.
Kan jeg selv velge hvor jeg skal bo når jeg er evakuert?
Du kan komme med et forslag til hvor du kan bo, men vi må godkjenne bostedet før du sier ja til dette.
Jeg har ting jeg må få hentet fra bostedet mitt. Hvem kan hjelpe meg med det?
Hvis boligen er evakuert må vi vente til myndighetene sier det er trygt å gå inn på skadestedet. Kvalifisert personell som saneringselskaper eller brannvesenet kan i kritiske situasjoner bistå med å hente ut spesielt viktige gjenstander, som medisiner eller lignende.
Hva gjør dere for å sikre boligen min mens jeg er evakuert?
Dette er kommunens ansvar. Vi har heller ikke tilgang til skadestedet når dette er evakuert.
Når kan jeg flytte hjem?
Dette er uklart på nåværende tidspunkt. Her må vi vente til myndighetene først sier det er trygt før vi kan gi en vurdering på reparasjonstiden, hvis boligen er skadet.
Hva skjer når jeg kan flytte hjem?
Hvis det ikke er noen skade på boligen, kan du bare flytte rett tilbake når evakueringen er over.
Ved skade på bygning vil vi ha en løpende dialog om både reparasjon og erstatning av skadene med hver enkelt kunde.
Jeg har ikke innboforsikring. Hva gjør jeg?
Da må du kontakte NAV slik at de kan hjelpe deg med et midlertidig sted å bo, og annen økonomisk støtte.
Må jeg fortsatt betale boliglånet selv om huset mitt er ubeboelig?
Ja, du må fortsette å betale huslånet, selv om du akkurat nå ikke bor i boligen din. Disse utgiftene dekkes ikke av forsikringen din.
Hva gjør jeg hvis noe blir stjålet eller borte fra boligen min mens jeg er evakuert?
Hvis du tror at noe er stjålet fra boligen må du melde det til politiet først. Så kan du melde tingene stjålet til forsikringsselskapet hvor du har innboforsikringen din.
Det er skade på boligen og den er ubeboelig. Hva gjør jeg?
Du må kontakte det forsikringsselskapet der du har husforsikring, og det er de som erklærer hjemmet ditt ubeboelig.
Hvis boligen blir erklært som ubeboelig har du krav på:
a) Husleietap
Husleietap er markedsverdien for hjemmet ditt og du får utbetalingen fra husforsikringen. Husleietapet skal dekke kostnader til midlertidig bosted. Forsikringen har en egenandel som du må betale.
b) Merutgifter
Merutgifter er de kostnadene som overstiger det du får i husleietapet av din bygningsforsikring, for å betale for ett midlertidig bosted. Den dekker også andre nødvendige merutgifter som klær og lignende. Denne utbetalingen kommer fra innboforsikringen. Innboforsikringen har en egenandel som du må betale.
Har du andre spørsmål?
Har du allerede meldt skaden din til oss, kan du sende oss spørsmål om saken din på e-post (HUSK: skadenummer i emnefeltet i e-posten). Da kommer spørsmålet rett inn i saken din og en saksbehandler vi svare så raskt som mulig.
Du kan også ringe oss i Fremtind på telefonnummer 915 09801, men det kan under en slik hendelse være mye kø på telefonen.